Field Trip

Med mitt program här i Kanada så har vi blivit erbjudna att åka på flera "resor" som organisationen organiserar för alla internationella studenter i distriktet. Det har varit vissa större och andra mindre, allt från att gå på en hockey match till surfing till att åka skidor i Whistler etc. Denna gång bar det för mig av till Rocky Mountains som ligger i provinsen bredvid BC, Alberta.

Alla som hade anmält sig till att åka möttes på torsdagen vid färjeterminalen (då jag bor på Vancouver Island så måste man ta en båt till fastlandet). Väl framme i Horseshoe Bay möttes vi av bussar. Första dagen bestod mest av att sitta på bussen men det var kul ändå. Speciellt när man hade en massa kompisar från alla möjliga olika länder, hög musik och en fantastisk utsikt utanför bussen. Här kan man nästan alltid se berg och naturen är så fin.
Vi kom senare på kvällen fram till vårt första hotell och där åt vi middag och badade.

Dagen efter bar det av igen och vi började med att åka till ett ställe och åt lunch för att sedan ta en gondol upp på ett berg vid Lake Louise resort. Efter det så kom vi äntligen till Lake Louise. Sjön var dock fortfarande frusen så man kunde inte se det klar blåa vattnet riktigt ännu.
Efter detta åkte vi till Banff, en så mysig stad. Där stannade vi över natten på ett nytt hotell (bästa hotellet på resan). Vi fick free time och fick göra vad vi ville på kvällen i Banff.

Tredje dagen var nog den bästa. Höjdpunkten på dagen var när vi kom till Columbia Ice Fields. Vi tog en buss upp till en viss höjd och där fick vi byta buss till en så ball buss med jättestora hjul. Den tog oss upp till glaciären, det var så fint där och vi fick fylla våra vattenflaskor med fräscht glaciärvatten, alltså wow för det! Därefter åkte vi till staden Jasper och fick gå runt ett tag för att sedan åka vidare till det sista hotellet där vi åt middag och fick grilla smores.

Sista dagen var mest bara på bussen också vilket var mysigt ändå men vid det här laget var man väldigt trött då man fick lite sömn under resan och det var full rulle hela tiden. Vi stannade vid ett cool vattenfall på vägen till färjan. Såklart gjorde vi ett antal små stopp hela tiden på bussen och det var mycket på och av för att se sevärda saker under resans gång. Jag tog massvis med bilder med min kamera och på bussen när vi åkte så såg vi björnar, en älg och får med stora horn (vet inte vad de kallas haha). Även fast mycket tid spenderades på bussen så var den här resan definitivt något av det bästa jag har gjort då jag har fick se och uppleva nya saker och så kom jag även närmre mina kompisar och lärde känna nya personer.

Isabella är en utav Explorius studentreportar som bloggar om utbytesår utomlands. Hitta alla bloggare här>>

Tack för ditt intresse av Explorius Sverige! Explorius Sverige är en del av Educatius Group AB som består av flera internationella organisationer som arbetar för kulturella utbyten bland studenter.

Vi tar din rätt till privatliv på allvar, och ger dig möjligheten att kontrollera hur vi kommunicerar med dig. Du bestämmer själv hur vi ska använda dina uppgifter. Klicka i JA/NEJ nedan:

"Vissa fält i formulärat är obligatoriska, fyll i dessa och testa igen."