Resa med skidlaget

Utbytesstudenter i en skidlift

I den amerikanska skolan kan man göra massvis av olika aktiviteter utanför det akademiska. Beroende på skolans storlek och intresse så har de oftast en hel del fysiska aktiviteter, såsom fotboll, simning och baseball, men även andra aktiviteter som orkester och debatt här i USA.

Jag valde att gå med i skolans alpina skidlag eftersom jag älskar sporten och jag ville göra någon fysisk aktivitet under vinterterminen. Säsongen började i mitten av November, men då började vi med dryland practice som innebär styrketräning, vi började åka till skidbacken i början av December. Det har varit så himla kul att få åka skidor varje dag efter skolan med jätte trevliga människor!

Skidåkning

I mitten av December åkte vi på en resa till en skidort i Michigan. Skidbacken vi åker till, 20 minuter från skolan, är väldigt liten i jämförelse med de flesta skidbackarna. För er som bor i Stockholmsområdet så liknar den Hammarbybacken storleksmässigt. Det var den övervägande anledningen till varför vi åkte, så att vi kunde träna på gates (när man åker slalom med de fysiska portarna) inför de kommande tävlingarna.

Skidlift

Vi åkte dit på en torsdag och var hemma igen på lördagen. Vårt skidlag hade hyrt en buss för oss själva, istället för att dela buss med en annan skolas skidlag som de hade gjort under tidigare år. Bussen åkte vid 15.30, ca 1 timme efter vi slutat skolan, och vi var framme i Witchfield, Michigan vid 22.00. I väntan på bussen satt alla i sina bilar, eftersom det var så extremt kallt ute. Jag och mina två kompisar bestämde oss för att åka och köpa en liten tidig middag inför bussresan!

kompisar äter i bilen

På fredagen var det frukost vid 07.30-8.00 och alla gick till en av ungdoms ledarnas condo för pannkakor! Vid 9.00 skulle man vara ute i backen och hjälpa till att sätta upp “banan” för dagen. Vi åkte skidor från 9.00-11.00 och sedan hade vi lunch fram t.o.m. 13.00, jag och mina kompisar som bodde i samma condo åt Mac N Cheese:). Efter lunchen var det bara att åka skidor igen fram till 15.00, sedan fick man åka fritt tills liftarna stängde vid 16.00!

en kastrull med mac and cheese

Den fredags kvällen åt hela laget middag på ett hotells rstaurang i närheten. Efter middagen gick alla och badade i hotellets pool, det var jätte kul! När vi kom tillbaka till våra condos så höll en av ungdoms ledarna en liten fest i deras condo , så alla gick dit och spelade spel och lyssnade på musik. Efter det gick de flesta och la sig för att vi skulle upp vid 7.00 dagen därpå igen.

gruppbild

På lördagen var det samma upplägg som fredagen, vi var klara vid 15.00 för att åka hem med bussen vid 16.00. Vi åkte i drygt 2 timmar till Duluth, där vi stannade på ett shopping center i ungefär 1 timme för mat och valfri shopping! Sedan åkte vi de resterande 2 timmarna tillbaka till skolan där jag och min kompis skulle ta hennes bil och åka hem, men det gick inte som vi hade tänkt oss. Hon hade parkerat sin bil på den parkeringsplats som vi hade lämnat med bussen från i torsdags i förhoppning om att bussen skulle släppa av oss där när vi kom tillbaka, men nej. Busschauffören bestämde sig för att släppa av oss på parkeringsplatsen på andra sidan av skolan, och vår skola är inte liten + att det var drygt -10° C ute. Min kompis fick därför fråga om hon kunde få skjuts till den andra parkeringsplatsen för att hämta sin bil för att sedan hämta mig som stod och frös ihjäl med all vår utrustning och packning klockan 23.00 på kvällen.

Allt som allt så var det ändå en väldigt lyckade resa, bortsett från att jag även blev sjuk med influensan dagen efter jag kom hem, men det var värt det! Resan var jättebra för team bonding och att lära känna alla i laget bättre. + att jag fick åka skidor i två dagar i Michigan, en ny stat!

Anmäl dig till ett high school-år

Elin bloggar från Minnesota under sitt utbytesår i USA. Vill du också plugga på high school i Minnesota? Med oss på Explorius kan du lägga till Minnesota som delstatsval vid din ansökan!