Bästa starten på utbytesåret

Hejsan! Jag heter Malin och är 18 år gammal. Under detta år ska jag vara studentreporter för Explorius och hoppas att ni kommande utbytesstudenter kommer tycka det är kul att följa med på min resa! Jag ska spendera mitt år i en liten stad kallad Fremont i Michigan, men innan detta spenderade jag några dagar i New york tillsammans med andra utbytesstudenter.

Dag 1: Klockan 9.30 den 18 augusti samlades jag och några andra utbytesstudenter på Arlanda för att åka vidare till soft landing camp i New york! Flygresan tog åtta och en halv timme och väl framme i New york blev vi uppmötta av en ledare som tog oss till hotellet. Framme på hotellet fick vi möta våra rumskompisar och därefter åt vi middag.

Dag 2: Frukosten öppnade kl.7.00 och därefter var det ett möte om hur man ska anpassa sig till den amerikanska kulturen. Efter detta tog vi bussen in till New york där vi först tog oss till central park. I central park åt vi lunch och hade en mysig liten picknick. Vi köpte mat från en organic food store, som hette Whooles foods. Resten av dagen fick vi en guidad tur av Uppermanhatttan. Vi såg bl.a. Rockefeller center, Greenwich village, times square och bryant park När den guidade turen var även hade vi fritid fram till kl. 20.00.

Dag 3: Precis som igår tog vi bussen in till New york kl. 11.00. Väl inne i stan åt vi lunch på Grand central. Jag och några andra utbytesstudenter åt mat på Shakeshack. Efter detta fick vi en guidad tur av lower Manhattan. Vi åkte till world trade center memorial, Broolklyn bridge, China town och little Italy. På eftermiddagen när vi hade fritid fanns möjlighet att åka ut med färja och kolla på frihetsgudinnan.

Dag 4: Beach-day! Bussen gick till stranden kl. 10.00 och vi var framme på stranden runt 11.30. Det var en väldigt fin strandpromenad med affärer, karuseller och mat. Stranden var också väldigt fin, men tyvärr var det lite för kallt för att bada när vi var där. Efter stranden åkte vi till en outlet-mall. Det var väldigt kul om man gillar att shoppa! Det var billigt och det fanns många affärer som inte finns i Sverige. På kvällen, tillbaka på hotellet, var det dags för alla utbytesstudenter att börja fixa inför morgondagen. För…

… Dag 5:
var avresedag till värdfamiljen! Alla utbytesstudenter åt frukost på hotellet och därefter blev vi skjutsade ut till flygplatsen med shuttles. Nervösa, men taggade på att äntligen få börja utbytesåret!

Soft landing camp var en väldigt bra start på året! Det gav oss utbytesstudenter möjlighet till att bli av med jetlagen och träffa andra personer i samma situation.

Malin är utbytesstudent i USA och kommer tillbringa sitt high school-år i Michigan! Häng med henne på sitt äventyr i bloggen!

Ansök till ett high school-år