Resa med värdfamiljen till Chicago

utbytesstudent usa resa chicago

Första resan under året

Några dagar efter julafton var det dags för min första resa under mitt utbytesår. Min värdfamilj ville gärna visa mig USA och pratade tidigt efter min ankomst om att vi skulle åka på en resa vid jul. De hade flera förslag på ställen vi kunde åka till, och när de föreslog Chicago visste jag direkt att det var dit jag ville åka. Tanken på att spendera en del av min amerikanska jul i en storstad fylld med snö, juldekorationer och sevärdheter gjorde mig väldigt exalterad.

Självklart hade jag höga förväntningar, och det visade sig senare att jag inte skulle bli besviken.

Den 27 december var det dags för oss att ge oss av. Väckarklockan ringde tidigt, klockan 3.50 på morgonen. Jag hade inte somnat förrän sent kvällen innan, men det märktes knappt av. Jag visste att det var en spännande vecka som låg framför mig, så fylld av glädje var jag snabbt uppe och färdig för avresa. Väskorna var färdigpackade och bilen fylld till brädden. Planen var att ta tåget, så det var endast resan till tågstationen som jag spenderades i baksätet inträngd mellan resväskor och matsäckar.

Tåg genom USA

Resan tog ungefär åtta timmar med tåget. Tiden gick snabbt och jag spenderade mycket tid med att kolla på utsikten jag hade utanför fönstret. Breda fält som bredde ut sig, Mississippifloden, små amerikanska städer och nya landskap.

Jag har alltid föredragit att flyga, men genom att åka tåg fick jag se så mycket mer av USA än vad jag annars skulle ha gjort. Kansas, Missouri, Iowa och Illinois var delstater jag nu fick se på bara ett fåtal timmar, något jag aldrig hade fått göra om det inte vore för denna resa.

Som en typisk julfilm

När vi äntligen kom fram till Chicago var det precis som jag förväntade mig. Det påminde mig lite om New York, som jag sett tidigare under året på mitt Soft Landing Camp Explorius hade erbjudit, bara det att det nu fanns snö på marken och tomtar och belysning i träden.

Det var några få minusgrader i luften och trots att julafton redan passerat fick jag känslan av att vara med i en typisk julfilm. Alla människor, ljuden från trafiken, bussar och tåg, höga byggnader och mörkret upplyst av alla ljusslingor som omringade gatorna. En typisk amerikansk storstad. Jag kunde vandra runt i timmar och ta in omgivningen utan att tröttna.

Skridskoåkning, shopping och god mat

Under dagarna i Chicago såg jag till att ta mig tid till skridskoåkning mitt bland alla skyskrapor, en kopp varm choklad från Starbucks, shopping på den populära Michigan Avenue och ett besök på the Museum of Technology and Industry. Roliga aktiviteter varvades ständigt med goda måltider tillsammans med min värdfamilj, och mycket av tiden spenderade vi tillsammans genom att gå runt i staden för att se Chicago till fots. Vi har riktigt roligt tillsammans, och denna resa gav oss verkligen minnen att senare kolla tillbaka på.

Efter fem fullspäckade dagar var det dags att ta tåget tillbaka till lilla Eudora igen. Min resa till Chicago levde verkligen upp till alla förväntningar, och trots att det var skönt att komma hem till min egna säng igen, kände jag att jag hade kunnat stanna där i flera, flera dagar till. Jag vet att detta kommer vara en resa jag kommer minnas i flera år framöver. Varje dag bjöd på nya äventyr och nya upplevelser, och jag är glad över att jag fick möjligheten att besöka ”The Windy City”!

Lina bloggar från Kansas under sitt utbytesår i USA. Vill du också plugga på high school i USA? Tveka inte att ansöka redan idag!

Ansök till ett high school-år