Min resa till Cairns

Utbytesstudenter gruppfoto

För några månader sen var jag på en resa till Cairns vilket är en stad i nordöstra Australien. Jag åkte med andra utbytesstudenter från både Sverige och andra länder. Resan var anordnad av SCCE vilket är den australiska utbytesorganisationen.

Jag kom fram till Cairns lite senare än alla andra så jag mötte upp alla andra på ett akvarium som de varit på. Jag återförenades med studenter jag träffat tidigare och träffade nya. Det var studenter från länder som Danmark, Tyskland, Italien, Finland och USA. Den kvällen fick vi fritid att göra vad vi ville i staden. Jag och många andra studenter åt färsk frukt och badade i en lagun som låg nära havet. Vi åt också sushi och åkte i ett pariserhjul som heter The Reef Eye som hade utsikt över havet. Sen återvände vi alla till motellet vi bodde på och badade i poolen som fanns där.

Explorius utbytesstudent åker linbana

Nästa dag åkte vi till en stor sjö där vi badade. Vi stannade också på flera utsiktsplatser under dagen med bussen som vi åkte runt i. Vi åkte också till två vattenfall. Det första minns jag tyvärr inte namnet på men det var riktigt häftigt. Även där badade vi även om vattnet var lite kyligare. Det andra vattenfall vi besökte hette Josephine Falls och var väldigt häftigt. Där badade vi också och det var riktigt coolt för där kunde man åka ned för en slät klippa som en naturlig vattenrutschkana.

Det var en hel del bussåkande under dagen men det var faktiskt bara kul för alla spelade musik och sjöng och umgicks. Vi hade dessutom nästan alltid fantastiska utsikter över den otroliga australiska naturen med skog och berg. Den kvällen spelade vi volleyboll och och åt middag på vårt motell. Motellet serverade väldigt god mat under hela resan.

Utsikt över berg i Australien

Dagen därpå var min favoritdag på resan och faktískt en av de bästa dagarna på mitt utbytesår. Så dagen började ganska tidigt med frukost på motellet och sen en bussresa ned till hamnen. Vi steg ombord en stor motorbåt, nästan som en yacht. Vi fick simfenor, snorkel-mask och en stingray suit. Väl ute på revet satte man på sig sin dykutrustning. Jag och två andra studenter hade dykarcertifikat sen tidigare så vi behövde inte göra ett introdyk på 15 minuter som de andra gjorde utan fick göra ett 40 minuters dyk på en gång. Vi gjorde även ett till dyk som vi betalade extra för. På dyken såg vi många olika fiskar, växter, koraller, sköldpadda och en liten haj. När man inte dök kunde man också snorkla och fridyka. Lunch blev också serverat och då fanns det massor med olika sallader och bröd. Det var en otrolig dag ute på revet.

Dykare simmar mot ytan

Dagen därefter åkte vi skyrail vilket är en linbana som åker över regnskog. Vi åkte upp ett stopp, klev av gick en promenad och såg ett vattenfall och sen steg på igen och åkte vidare upp till Kuranda village. Kuranda village är en otroligt mysig by full av mysiga restauranger. Där åt vi riktigt goda tacos och falafel. Senare den dagen var vi på Aboriginal culture park där vi fick lära oss mer om ursprungsbefolkningens kultur och tro. Det var väldigt intressant då det annars inte är något som jag hör så mycket om. Vi fick bland annat lära oss mer om deras traditioner, jägar-vapen som boomerang och musikinstrument som didgeridoon. Vi fick se en fantastisk traditionell musikföreställning. Vår sista kväll hade vi fritid i Cairns och hängde på motellet.

Den sista dagen åt vi en tidig frukost och badade i poolen en sista gång. Sen städade vi i ordning rummen lite och packade ihop och begav oss mot flygplatsen. Därifrån åkte alla hem till sina respektive värdfamiljer.

Denna resa var otroligt kul och mysig. Det var så kul att se mer av Australien och speciellt att göra det tillsammans med andra utbytesstudenter. Om du har möjlighet att åka på resa under ditt utbytesår så rekommenderar jag det verkligen.

Tack för mig!

Amanda bloggar från New South Wales under sitt utbytesår i Australien. Vill du också plugga på high school i Australien? Med oss på Explorius kan du välja att lägga till ett områdesval vid din ansökan till Australien!

Anmäl dig till ett high school-år