Blogg: Guldkusten

Hej alla!! Jag har precis kommit tillbaka från en Gold Coast-resa med andra utbytesstudenter från skolan, som vår ”internationella student-koordinator” ordade för oss. (Hon är för övrigt personen som ”tar hand om oss” utbytesstudenter på skolan och är verkligen den snällaste, härligaste kvinnan. Som en extra-mamma för oss 22 studenter…) Så hon hade fixat 3 fullpackade dagar som alla blev så bra!

Det tog ca 2 timmar att åka till Gold Coast från vår skola på Sunshine Coast. Så vi lämnade 7 på morgonen och när vi kom fram åkte vi direkt upp till Q1 tower som är Gold Coasts högsta byggnad med 360° vinkel över staden! Väldigt nice view. De hade ordnat det som en liten surprise för oss då vi inte visste att vi skulle dit. ;) Efter det spenderade vi resten av dagen på Sea World och åt middagsbuffé på Sea World Resort där vi även sov över båda nätterna. Dessutom tog vi en liten tur till en mysig kvällsmarknad vid Surfers Paradise.

Den andra dagen besökte vi Byron Bay – som klart blev ett av mina favoritställen här på kusten. Det är lite av en hippie-stad, där de absolut bästa klädbutikerna finns och de fräschaste matställena (åk hit!)!! Vi gick även upp till spetsen av Byron Bay där vi hade en massiv utsikt över havet och såg valar! Även hemvägen till hotellet var väldigt mysig när alla var trötta och vi spelade härlig musik i vår minibuss…

Sista dagen åkte vi till äventyrsparkerna Movie World och Wet-and-Wild vilket också var hur kul som helst. Så resan slutade super – och jag hade velat fortsätta minst en vecka till. Hör ni hur mycket vi hann med dock? Att komma tillbaka ”hem” sen kändes faktiskt väldigt skumt. När en ny resa var slut och man kom tillbaka för att fortsätta sin ”vanliga resa” i Sunshine Coast… Det kändes verkligen som att jag skulle tillbaka till Sverige – men icke sa nicke. Gold Coast-resan var verkligen guld, och jag ska helt klart åka tillbaka. Det finns alltså oändligt mycket att göra på Gold Coast, men jag vill åka dit för att ha mer tid till att bara se staden, shoppingen och stranden. Recommend recommend till alla er som både älskar storstäder och natur!

Josefin är utbytesstudent i Australien och kommer blogga från sitt utbytesår, missa inte det och håll koll på vår bloggsida

Anmäl dig till ett high school-år