Mitt sommarlov i Australien

Mitt australiensiska sommarlov börjar nu närma sig sitt slut. Men jag antar att det är bäst så, då jag har börjat unna mig liter för mycket godsaker och i stort sätt slutat träna, vilket har resulterat i ett par kilos viktuppgång haha. Jag klagar dock inte eftersom jag har haft ett fantastiskt sommarlov!

Midsommar i Melbourne

På lovet har jag umgåtts med en del kompisar, både australiensiska och andra utbytesstudenter. Två andra svenska utbytesstudenter och jag arrangerade även ett svenskt midsommarfirande i en park i centrala Melbourne. Vi bjöd in våra utbytesvänner från både Sverige, Finland och en från Tyskland. Värdfamiljer var såklart också välkomna.

Det var en mycket trevlig tillställning med typisk svensk midsommarmat som sill, köttbullar, knäckebröd och jordgubbstårta. Vi hade även femkamp och dans runt midsommarstång.

Under lovet har jag även firat jul, nyår och Australia Day två gånger till och med. Jag har spendera en vecka i Sydney där vi både i en lägenhet fem minuter från Bondi Beach vilket var underbart. Har även åkt runt lite i Victoria och sett nya platser. Men den delen av lovet jag hade tänk skriva lite extra om är en road trip som jag nyligen kom hem ifrån.

Road trip längs östkusten

Soft Landing Camp i Sydney delade jag bland annat rum med en svensk utbytesstudent. Vi kom bra överens och vi fortsatte att hålla kontakten efter vi lämnat Sydney.

För någon månad sedan frågade hon mig om jag ville följa med på en road trip längs östkusten med hennes värdmamma. Jag svarade såklart ja, och under de två veckorna hann vi med att se otroligt mycket. Under resan sov vi i stort sätt på ett nytt ställe varje kväll. Vi tältade i nationalparker vissa nätter och på husvagnskampingar andra nätter. Hennes värdmamma hade även ett antal vänner i olika städer längs kusten där vi sov över ibland.

Surfing på guldkusten

Vi utgick ifrån Ballarat, därifrån körde vi till en nationalpark i New South Wales där vi tältade första natten.

Brad, en vän till värdmamman var också där. Brad hade en båt och wing biscuits som vi fick åka på (uppblåsbara saker som kan dras bakom en båt). Efter åkturen på sjön så körde vi vidare uppför kusten. På vägen upp stannade vi till i både stora och små städer som Narooma, Kiama, Wollongong, Wyong, Newcastle, Coffs Harbour, Ballina och Byron Bay.

Vår slutdestination var Gold Coast där vi skulle bo hos några andra vänner till hennes värdmamma. Dessa vänner bodde mycket nära Queensland-gränsen. Så vi åkte fram och tillbaka mellan två stater men även två tidzoner när vi åkte in till stan. I Gold Coast fick jag även chansen att surfa igen vilket var extremt kul. Dagen innan vi skulle påbörja bilturen hem till Melbourne så var mamman i familjen vi bodde hos snäll nog att köra oss upp till Brissy (Brisbane) så att vi kunde spendera dagen där.

Pajätartävling och Australia Day

På vägen tillbaka till Melbourne stannade vi till vid en utkiksplats som blickade ut över The Blue Mountains, det var väldigt vackert. Vi körde också till Australiens huvudstad, Canberra där vi besökte The Parliament och Royal Australian Mint som är Australiens mynttryckeri.

Dagen därpå så besteg vi Mount Kociuszko som är den högsta punkten i Australien. Innan vi åkte hem så bodde vi över två nätter i Wagga Wagga med Brad och hans familj. Här firade vi Australia Day och jag deltog i en köttpajätartävling. Jag var den enda tjejen i tävlingen och jag tävlade emot fem män och vann nästan haha (kom tvåa). Efter de två dagarna i Wagga körde vi sista sträckan tillbaka till Ballarat. Där hoppade jag på ett tåg och påbörjade min resa hem till Don Valley.

Louise bloggar från Victoria under sitt utbytesår i Australien. Vill du också plugga på high school i Victoria? Med oss på Explorius kan du lägga till Victoria som delstatsval vid din ansökan!

Ansök till ett high school-år