Hike med Outdoor Ed Class!

För någon vecka sedan fick jag uppleva min allra första hike, vilket var med min Outdoor Education klass. Under fyra dagar hikade vi runt i Wilsons Prom som är en nationalpark i södra Victoria.

Dag 1:

Denna dag började med avresa från skolan. Min skola ligger ungefär tre timmar ifrån Wilsons Prom. Vi tältade vi på en camping som var utrustad med toaletter och duschar, en lyxvara som vi fick ta vara lite extra på då vi skulle vara utan det resten av lägret.

Vi slog upp våra tält och gick sedan och badade på en närliggande strand, efter det lagade middag på stormkök. Strax efter middagen gick vi på en kvällspromenad längs stranden under en fantastiskt vacker och klar stjärnhimmel.

Dag 2:

Det var idag hikingen skulle börja på riktigt. Vi steg upp vid sju för att sedan packa ihop och köra uppför ett av bergen där vår hike skulle starta. Vår minibuss lämnade vi på en parkeringen på toppen och begav oss sedan iväg med våra cirka femton kilos ryggsäckar fulla med mat, kläder, stormkök, tält, sovsäckar och vatten.

Vi hikade 12 kilometer, och vandrade genom allt ifrån grönskande regnskog till långa stränder och bergsstigar. Vid tvåtiden var vi framme vid Sealer’s Cove där vi skulle slå läger för natten. Efter denna långa och varma dag så var alla väldigt svettiga, men som tur var så låg vår campingplats bokstavligen ett stenkast ifrån en vik med en otroligt fin strand där vi kunde svalka av oss.

Detta var definitivt den vackraste platsen på hela lägret.

Dag 3:

Idag vandrade vi 14 kilometer, slutdestinationen för dagen var Little Waterloo Bay. Det var definitivt en tuffare hike idag och många i gruppen hade fått fotblåsor och vissa hade skavsår från ryggsäckarna. Jag personligen hade två stora fotblåsor på min lilltå vilket gjorde ondare än vad man kan tro och det saktade ner mig en del.

Men vi kom till sist fram och åt en tidig men välförtjänt middag. Även detta var en underbart fin plats som låg nära en strand. Men det regnade lite och var ganska kallt vilket gjorde det en aning svårare att uppskatta dess fulla prakt.

Dag 4:

Vi var tvungna att stiga upp vid sex idag, och det var nästintill kolsvart ute och även kallt, men vi behövde så mycket tid som möjligt att avverka de sista 17 kilometerna då det var planerat att börja köra tillbaka runt lunchtid. Min kompis fyllde även arton idag och eftersom vi delade tält så blev hon såklart väckt med skönsång från mig.

Idag var jag på extremt bra humör jämfört med gårdagen då mina fotblåsor hade blivit omhändertagna, men majoriteten av gruppen var rätt så tjuriga och i det stadiet där de bara ville hem.

På vägen tillbaka till skolan stannade vi till på Macca’s aka McDonald’s till allas glädje. En av våra lärare hade köpt en tårta till min kompis så vi fick även chansen att utsätta henne för lite public humiliation när vi stod och skrålade Happy Birthday inne på restaurangen.

När vi kommit tillbaka till skolan så var alla mörbultade och trötta. Men vi behövde fortfarande städa bussen och lägga tillbaka all utrustning. När vi var klara kom min värdpappa och hämtade upp mig och vi åkte hem.

Louise bloggar från Victoria under sitt utbytesår i Australien. Vill du också plugga på high school i Victoria? Med oss på Explorius kan du lägga till Victoria som delstatsval vid din ansökan!

Ansök till ett high school-år