Vår mission



De första studentresorna arrangerades redan på 50-talet. Sedan dess har studenterna blivit många fler och mer erfarna, skolorna har ett större utbud av ämnen och aktiviteter, men resorna ser i stort sett likadana ut.

Det är därför hög tid att någon tänker nytt i den här branschen. Detta var vår övertygelse när vi startade Explorius under 2002 med målet att skapa det bästa studentreseföretaget i världen. Vår idé är enkel. Vi arrangerar resor som utgår från studenternas önskemål och förutsättningar. Vi lägger ner mycket tid för att ta reda på exakt vad det är för behov våra studenter har - både inför, under och efter sitt utbytesår - och anstränger oss sedan för att på bästa sätt möta dessa. Det kan till exempel handla om hur vi informerar och vad vi informerar om. Vi förbereder våra elever på det kommande äventyret genom våra informationsmöten och Soft Landing Camps. Vi håller tät kontakt med våra internationella partners och har en väldigt god relation till dessa. Allt detta är självklarheter för oss, underligt nog är det dock inte självklarheter för alla.

Ibland förklarar vi vårt kvalitetstänkande med att vi är amerikaner i yrkeslivet, men svenskar i själen. För vi säger att ”allt är möjligt”, men menar samtidigt att ”allt som är möjligt, är möjligt att göra bra”. Redan från starten bestämde vi att om vi ska lägga ned all vår tid och engagemang på att arrangera studentresor, så ska vi göra det på vårt sätt - med kvalité.